2008. október 22., szerda

Neves svéd díjat nyert egy magyar matematikus

Épp egy rosszmájú sztoricskát blogoltam meg a gugliról, de örömteli breaking newst olvastam nol-on, meg indexen, úgyhogy a rosszmájúskodás holnapra marad, most örülés lesz és matek.

A hír: Szemerédi Endre kapta idén a matematikai Rolf Schock-díjat, amit a svédek osztanak háromévente. Szemerédi amúgy jó példa arra, hogy miért érdemes elméleti matematikusokat etetni: főművéről, a Szemerédi-tételről első hallásra nem az ugrik be az embernek, hogy "hű de hasznos, megyek is, és gyártok tízmilliót valamiből az ötlet alapján".

...számhalmazokban megbújó számtani sorozatokról szól: Vegyük ki az első N egész számnak legalább az r-edrészét, amelyikeket csak akarjuk. Ebben mindenképpen lesz egy legalább k-hosszú számtani sorozat, ha N elég nagy. Az "elég nagy" definíciója d-től és k-tól függ, nem sokat lehet róla tudni, és amit lehet, az alapján ormótlanul nagy. Nehéz is ennél haszontalanabb tételt elképzelni. Na, a bizonyításhoz csinált egy lemmát, aminek gyakorlati jelentőségéről tavaly konferenciát rendeztek, nemzetközi matematikusok, biológusok, mesterségesintelligensek adtak elő arról Budapesten, hogy mennyire hasznos is ez.

A szobája a labor melletti folyosón van itt a Rutgersen, de még nem láttam személyesen (picit kínos is lett volna, mit mondanék? "Csókolom, sokat hallottam már magáról, és ugyan lusta voltam elmenni az ön tiszteletére rendezett konferenciára, de a híres tételének egyszer majdnem elolvastam a híres bizonyítását"?). Az index-cikk alapján nem meglepő, hogy nem találkoztam még vele, alapból Magyarországon él, és a Rényiben kutat, itt meg csak néha.

2 megjegyzés:

Unknown írta...

Erdekes hir, es mindenfelekepp 'spect! :)

amugy komolyan, elolvastam a cikket, es nem teljesen ertem. marmint ez mire jo. en ertem, hogy fel lehet bontani, de akkor mi van? hol hasznaljak ezt? mert en csakazertis gyartanek 10milliot belole.

csak, hogy mivel a reszvenyeim csodje miatt, helyrehozzam a likviditasomat :)

ja, es azert beszelj vele egyszer. ha mar o is a te folyosodon lakik... :)

Szityú írta...

Hát, a bizonyítás tartalmaz valami olyan lemmát, hogy ha van egy nagyon nagy gráfod, akkor az felosztható "szépen". A szép felosztás az olyan, hogy minden darab nagyjából ugyanakkora, és a darabok között menő élek meg lényegében olyanok, mintha véletlen sorsolással döntöttük volna el, hogy behúzzuk-e őket. Ráadásul valami algoritmus is van rá, hogy lehet ilyen felosztást kiszámolni.
Az ilyen felosztások nagyon hasznosak, de azt nem tudom, miért, mert nem mentem el a konferenciára. Meg azt se tudom, hogy likviditásgondokra használ-e egy szépen felosztott gráf :-)

Szityú