2008. október 20., hétfő

Ella-hét 3.

Hallga: "És a cápa, szája tátva,
Benne sok fog, villogó,
Maxi egy kést hord magánál,
Ám a kés nem látható."
vagy másképp:
"Ha a cápa szája tátva,
Bárki látja fogsorát,
Ámde Bicska Maxi rejtve
Tartja kését s pisztolyát."

Bicska Maxi legalább annyira része a magyar alvilágnak, mint Mack the Knife a londoni éjszakának vagy Mackie Messer a német bűnözök köreinek. John Gay 1728-as The Beggar's Opera (Koldusopera) c. műve Jonathan Swift, a Gulliver szerzőjének gondolata nyomán fogant meg: utóbbi Alexander Pope-nak vetette föl, mit gondol egy, a tolvajok és utcalányok világában játszódó pásztoroperáról v. idilli operáról. Gay végül szatirikus hangvételben írt három felvonásos operát, melynek főszereplője, Macheath, a helyi tolvajbanda karizmatikus vezetője. Bertold Brecht egész pontosan kétszáz évvel később ezalapján írta meg a máig népszerű és szerte a világon játszott Die Dreigroschenoper (emlékeztek még, hogy olyan is volt, hogy Gröschen?) c. darabját, melynek zenéjét Kurt Weill szerezte, és ahonnan ez a dal származik. (For the record, a Peter Brook (elsősorban Orsinak: Ted Hugh Orghastjának rendezője) rendezte filmben Laurence Olivier alakítja Bicska Maxit; továbbá Václav Havel is írt nem zenei adaptációt John Gay története alapján. Így már nyugodt a filológuslelkem. ;-) )

Először Louis Armstrong előadásában:


Majd Ella, aki nagyon hozza a formáját:


Frank Sinatra is megtette a tőle telhetőt:


Kuriózumként, és Szityú kedvéért: Nick Cave:

2 megjegyzés:

Unknown írta...

köszönet a Hughes-kiszólásért, Réka:)
ma is megtudtam valami újat :)
puszi

MiRe írta...

You're welcome. :-)